Ikigai. Het is een steeds vaker voorbijkomende term. Maar wat houdt het eigenlijk in en hoe ga je ermee aan de slag? Ik sta momenteel op een nieuw kruispunt in mijn leven en dat leek me een mooi moment om eens te kijken naar hoe ik dingen anders kan aanpakken.
Ik ging dus op onderzoek uit en verdiepte me in wat Ikigai is en hoe het werkt. Een belangrijk onderdeel hiervan is timemanagement. Hieronder lees je de Ikigai-tips van timemanagement expert Björn Deusings.
Wat is Ikigai?
Ikigai is een Japanse methode die staat voor hetgeen wat jouw leven de moeite waard maakt en waarom jij je bed uit komt. Eigenlijk dus je passie, wat je leuk vindt. Maar wel waar je ook betaald voor kunt worden, wat de wereld kan gebruiken en waar jij goed in bent.
Het gaat er echter niet om, om zoveel mogelijk te verdienen, maar om gelukkig te leven. Dit kunnen ook de kleine dingen in het leven zijn.
Hoe vind je je Ikigai?
Allemaal leuk en aardig, maar hoe pas je dat dan toe en hoe ontdek je jouw ikigai? Eigenlijk kan dat vrij simpel zijn als je voor jezelf een aantal dingen duidelijk hebt.
-
Ga eerst eens na wat je leuk vindt en schrijf dat altijd op, zelfs als er tegenstrijdigheden in staan. Ook als je nieuwe dingen ontdekt die je leuk vindt.
-
Nu maak je een lijst met waar je goed in bent. Alles! Waarvan jij vindt dat je er goed in bent of waarvan anderen dat vinden.
-
Combineer de leuke dingen met de dingen waar je goed in bent en je vindt je passies.
-
Dan is het zaak te kijken waar je voor betaald kan worden en wat de wereld nodig heeft.
-
Welke overlappingen zijn er in passie, missie, beroep en roeping?
-
Schrappen! Je kunt meerdere Ikigai’s hebben, maar zorg wel voor een focus.
Wanneer je de juiste Ikigai vindt, gaat het vanzelf stromen. Het is belangrijk om intuïtief te werk te gaan. Dat zorgt ervoor dat er niet zoveel druk meer is op wat je moet bereiken. Je werk zorgt dan voor plezier en dus hoef je minder stress en druk te ervaren.
Tips van Björn
Het gaat om een zo efficiënt mogelijke manier van leven, waardoor je niet de hele dag aan het werk bent en ruimte houdt voor spontane dingen of dingen die niet gepland kunnen worden. Vul je dag voor 80%, dan is er genoeg ruimte over voor de rest.
-
Maak je hoofd leeg door alles op te schrijven. Van kleine taken tot dingen die je wilt doen. Gewoon alles wat je bezig houdt. Zo kun je met ruimte in je hoofd je taken afwerken.
-
Gebruik één systeem waarin je alle taken opschrijft en ordent. Zo houd je overzicht over je taken, afspraken en projecten. Dit scheelt een hoop stress.
-
Grote klussen plan je in een agenda. Dit is alles wat een half uur of langer in beslag neemt. Hier plan je bewust tijd voor in, zodat je voor de deadline klaar bent.
-
Maak je taakomschrijving zo concreet mogelijk. Daardoor voelt het minder groots. Omschrijf welke handeling je voor een taak moet uitvoeren.
-
Niemand kan aan eens stuk door werken. Werk in blokken en houd daartussen pauze. Kies zelf wat voor jou een goede tijd is, bijvoorbeeld 25 minuten werken en dan 5 minuten pauze.
-
Alle prikkels die afleidend zijn weghalen helpt je voor meer focus. Dus zet notificaties uit en houdt je werkplek zo opgeruimd mogelijk. Zoek ook een stille plek uit als je aan de slag gaat.
Zelf vond ik de podcast van Giel Belen met Björn ook super interessant om te luisteren.
Wat maakt jouw leven het waard om voor op te staan?
Comment
Interessant om te lezen! Ik heb de naam inderdaad wel eens gehoord, maar nu weet ik ook wat het is. Dankjewel voor het delen 🙂