chronisch tijd tekort
De afgelopen dagen voel ik me ontevreden. Je leeft maar één keer en in een dag krijg je helaas niet meer dan 24 uur. Tijd dus om wat aan die ontevredenheid te gaan doen.

Er zijn ontzettend veel dingen die ik leuk vind om te doen. Teveel misschien wel?! Maar er zijn natuurlijk ook dingen die ik ‘moet’ doen. Bijvoorbeeld het huishouden, naar mijn werk etc. Ik mis een soort balans voor mezelf en ervaar ik het gevoel van chronisch tijd tekort.

Je werkt niet fulltime!

Ja, ik weet het. Het begon met 4,5 en is opgebouwd naar 7,5 uur. En dat vind ik heerlijk, echt waar! Ik haal energie uit de contacten die ik op doe en ik word er socialer van. Daarnaast ben ik uit huis en draag ik iets bij. Win-win dus!

En 7,5 uur op een hele week is natuurlijk ook niet zo gek veel. Als je het in perspectief bekijkt… Ik bedoel er zijn mensen die 40 uur werken en dan ook nog het huishouden moeten doen en tijd voor zichzelf en anderen willen hebben.

Een kwestie van keuzes maken dus, want ik heb in principe echt heel veel tijd voor mezelf. Ook als ik, op de twee dagen dat ik werk, verder niets doe behalve koken. Want energie is wel een dingetje…

Hobby’s & ontspanning

Voor mij, maar eigenlijk net zo goed voor iedereen, is ontspanning heel belangrijk. Even opladen na een drukke dag of week, een moment voor jezelf. Theoretisch gezien zou ik die met gemak moeten kunnen maken, in de praktijk valt het tegen. Hallo schermen! Het is zoveel makkelijker op sociale media te scrollen en/of een serie op Netflix te kijken. Maar word ik daar wel blij van? Niet altijd! En daarom wil ik dat dus anders.

Ik heb heel veel hobby’s en dingen waar ik van ontspan. Ik zal ze even voor je opsommen:

  • Scrappen
  • Fotografie
  • Lezen
  • Puzzels maken (sudoku etc.)
  • Douchen
  • Een warme kop thee
  • Schilderen & kleuren
  • Schrijven (blogs & verhalen)
  • Bakken en koken

Best wat, zoals je ziet. Hoe plan je dat in je week?! Een douche neem ik elke dag, evenals het kopje thee. Dat is niet zo moeilijk. Zoals je merkt blog ik ook op regelmatige basis, namelijk 4 artikelen per week). Maar daarnaast blijven er dus ook nog een heleboel dingen over. Over lezen klaag ik trouwens ook niet! Ik zit op zo’n 1-1,5 boek per week momenteel.

Bron: Unsplash

Verplichtingen in- en buitenshuis

En dan zijn er nog de verplichtingen. Zo noemde ik mijn werk al. Daarnaast heb ik per week 1 à 2 keer fysiotherapie. Reken daar maar 1 ½ uur voor per keer. Ook te overzien, toch?!

Ik wil graag tijd om met vrienden af te spreken. Dat is op zich ook niet zo’n heel groot punt. Gewoon tijd maken, andere dingen schuiven maar door. 🙂 Vrienden gaan voor!

En dan in huis: het huishouden. Een never ending story. Heb je de afwas of was net klaar, is er al weer nieuwe. Het is best netjes in mijn huis hoor! Er is maar één kamer waar ik nog niet tevreden over ben, van de 7 ruimtes die er zijn. Maar het schoonmaken en opruimen moet wel gebeuren en meer dan 2 dingen op een dag in dat thema is onverstandig.

Chronisch tijd tekort: eigen oplossingen

  • Ritme! Dat was de eerste en beste oplossing die ik kon bedenken. Elke dag om 08:00 uur opstaan, behalve op werkdagen dan eerder.

  • Drastisch schermtijd verminderen, dus zowel telefoon en tv. Zo houd ik vast meer tijd over.

  • Planningen maken in de Structuur junkie planner voor een duidelijk overzicht wat ik wanneer doe, wanneer ik vrije tijd heb en hobby’s bewust plannen.

  • Meedoen aan de ‘Heb je even tijd’ cursus van ByBird.nl (in november).

  • Op een vast moment in de week voor de hele week bloggen, een ander moment nemen voor foto’s maken en sociale media inplannen.

Niet de enige

Gelukkig, of helaas, ben ik niet de enige die het gevoel heeft tijd tekort te komen. Zo plaatste Madelon Sophie dit weekend op Instagram over haar digitale detox. Daarbij deelde ze dat ze ontevreden is over haar gebruik van de tijd die ze heeft. Ook daarop krijg zij meerdere reacties van mensen die datzelfde ongenoegen ervaren.

Tips?

Echt, ik zie even niet hoe ik het gevoel van chronisch tijd tekort kan aanpakken. Dat ik tevreden ben over wat ik doe in huis, buitenshuis én dat ik blij ben dat ik meerdere hobby’s in de week kan uitvoeren.

Daarbij is mijn energiebeperking natuurlijk ook een belemmerende factor, maar ik denk dat er meer mogelijk moet zijn.

Hoe kan bijvoorbeeld ik een fijne ochtend- en avondroutine aannemen, wat mag volgens jou niet ontbreken? Ik heb Miracle morning gelezen, maar dit voelt niet als ‘het’ voor mij.

Heb jij de gouden tip voor mij?
Hoe zorg jij dat je een goede balans hebt?

2 gedachten over “Help! Ik heb chronisch tijd tekort – Tips?”

  • Ik herken het hoor. Begin van het jaar had ik er ook veel last van. Ik wist soms ook gewoon even niet waar te beginnen. Echte tips heb ik eigenlijk ook niet. Je kunt natuurlijk wel vrije tijd plannen, maar die vul je waarschijnlijk (zoals ik deed) toch weer automatisch in met leuke dingen. Leuke dingen zijn goed he, ook vriendinnen bezoeken is leuk en geen verplichting.
    Op dit moment ben ik ook een beetje uit balans, want te weinig werk en te veel vrije tijd (kan dat? ja dat kan). Maar dat komt ook wel weer goed, dat is het risico en ook soms het fijne aan ondernemer zijn. Ik probeer het nu niet als iets slechts te zien, maar als een tijd waarin ik even bij kan komen.

    • Vrije tijd met leuke dingen plannen vind ik niet per se zo erg. Het gaat me voornamelijk om afwisseling erin en tijd voor die leuke dingen hebben. Haha ja teveel vrije tijd, het bestaat. Wat dat betreft blij dat ik 2 keer een paar uur werk. Vervelend dat er voor jou zo weinig werk is ook. Wat doe jij zoal momenteel dan? 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.