stress
Stress is een grote trigger van Lupus. Dit kan meer schade veroorzaken dan je zou willen. Daarom is het belangrijk de oorzaken onder ogen te zien en aan te pakken. Je lichaam en geest beïnvloeden elkaar namelijk constant.

Je kent het vast wel, een periode waarin je meer pijn en klachten van je ziekte ondervind. Het kan dan helpen je af te vragen of er stress situaties spelen. Maar hoe kan je deze klachten voorkomen?

Stress

Onder druk staan is hetzelfde als stress ervaren. Dit uit zich in het gevoel van spanning. De oorzaken hiervan zijn eindeloos en dus is het voor iedereen wel herkenbaar. Naast negatieve effecten helpt het ook te stimuleren om een goede prestatie te leveren. Stress kan dus helpend zijn.

Echter, wanneer het te lang duurt en te heftig aanwezig is, kan het schadelijk zijn. Zorg daarom voor genoeg momenten om weer even op te laden. Als de stress oploopt, worden prestaties minder en ontstaat er lichamelijke en geestelijke schade.

Schade door stress

De schade ontstaat door de aanmaak van het stresshormoon. De bloeddruk stijgt, je krijgt het warmer, je krijgt trillende handen en gaat sneller praten. Daarnaast worden we alerter. Deze reactie kost energie. Wanneer je geen tijd neemt voor ontspanning krijg je een korter lontje en komen er lichamelijke klachten bij kijken. Denk hierbij aan buipijn, hoofdpijn en een onrustig gevoel.

Als de stress heel hoog oploopt of te lang aanhoudt, nemen deze klachten alleen maar toe. Je gebruikt meer energie dan je opbouwt en raakt uitgeput. Dit kan leiden tot een burn-out.

Oorzaken van stress

Wanneer je je lasten niet kan dragen, dus alle druk in verschillende rollen die je vervult, wordt het schadelijk. Het gaat om de kracht die je hebt om druk te kunnen dragen. Hoe beter je er tegen kunt, hoe meer je met druk om kunt gaan.

  • Verlies levert veel stress op. Dit kan een overlijden zijn, maar ook het verlies van je baan, je gezondheid of het onzeker worden van toekomstplannen.

  • Terugkerende of langere gebeurtenissen die vervelend zijn hebben meer impact dan een eenmalige schokkende gebeurtenis. De hoeveelheid van het stresshormoon neemt te weinig af.

  • Ook positieve ervaringen als trouwen of een nieuwe baan kunnen stress veroorzaken.

De ene persoon kan beter tegen stress dan de ander. Als je veel tegelijk doet of graag goed presteert ben je er gevoeliger voor. Maar ook als je geen nee kan zeggen of je moeilijk ontspant.

Stressreactie in 3 fases

In de eerste fase vertoon je normale reacties, die weer verdwijnen. Je ademhaling versnelt, je keel knijpt samen, gespannen spieren en samenknijpende billen zijn veel voorkomende reacties.

De tweede fase komt om de hoek kijken als je niet ontspant. De verschijnselen blijven dan terug komen. Dit kan leiden tot ongezonde spanning. Grijp je niet in dan kom je in de derde fase terecht.

Dit kan zorgen voor lichamelijke en geestelijke klachten. Die hebben te maken met gedrag. Je kan spierpijn krijgen, net als slaapproblemen, maag- en darmstoornissen en vermoeidheid.

Mentaal kan het je lusteloos maken, zorgen voor depressie, je emotioneel maken en zorgen dat je hoofd- en bijzaken niet kan onderscheiden. Hierdoor ontstaan gedragsveranderingen. Niet alleen piekeren, maar ook grijpen naar de fles, eetbuien en het gebruik van slaapmiddelen komen dan voor.

Voorkomen van klachten

Het is natuurlijk het beste om stress te voorkomen. Deze stappen zullen voornamelijk helpen in de eerste fase van stress. Dit doe je door:

  • Het op tijd te leren herkennen

    Wanneer je je niet bewust bent van je gevoel kan je spanning als normaal gaan zien. Het gevoel went namelijk. Zorg daarom dat je alle symptomen van spanning leert herkennen. Dit kun je beter onder de knie krijgen door ontspanningsoefeningen te doen. Hierdoor voel je, als het goed is, duidelijk verschil tussen spanning en ontspanning.

  • Gezond te leven

    Door gezond te leven kan je beter tegen druk. Over gezond leven schreef ik eerder deze blog.

  • Relativeren en positief naar dingen kijken

    Zoals ikzelf zijn er mensen met karaktertrekken die stressgevoelig maken. Onder andere perfectionisme is er een van, je legt dan de druk voor jezelf te hoog omdat alles goed moet.

Je karakter veranderen is niet mogelijk, wel hoe je er mee om gaat. Bijvoorbeeld door dingen van een andere kant te bekijken. Daardoor maak je je minder snel druk, waardoor je meer rust ervaart. Ook is het belangrijk te kijken naar wat je wél hebt, kunt en af hebt. Als dit niet zelf lukt, kan je zoeken naar een cognitieve therapeut of een cursus Mindfulness.

  • Bewust te ontspannen.

    Dit is het belangrijkste. Maak tijd voor sociale contacten, sporten en dingen doen waar je plezier in hebt. Roken is geen goede ontspanning. Het verhoogt de stressreactie. Ook is het beter kalmerende middelen of slaappillen te gebruiken. Zeker niet wanneer je langer stress ervaart.

Kan jij makkelijk ontspannen?
Hoe ga jij om met stresssituaties?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.